Τις τεράστιες αντιδράσεις, την οργή και την αγανάκτηση των κατοίκων της Ρόδου φέρνει στη Βουλή ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ και τ.υφυπουργός Πολιτισμού Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης, μετά την απόφαση της Κυβέρνησης να κλείσει υποκαταστήματα των Ελληνικών Ταχυδρομείων στη Ρόδο στις περιοχές Λίνδου, Αρχαγγέλου και Καλυθιών. Οι κάτοικοι των χωριών εκφράζουν την έντονη αντίθεση τους και έχουν ήδη προαναγγείλει δυναμικές κινητοποιήσεις. Η εξέλιξή αυτή μάλιστα έρχεται σε συνέχεια του κλεισίματος το μοναδικού συνεργαζόμενου γραφείου των ΕΛ.ΤΑ στη Μαλώνα, προ ολίγων μηνών, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν οι κάτοικοι του χωριού και των γύρω οικισμών και αποτελεί ένα ακόμη σημάδι απαξίωσης της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας προς τους νησιώτες. Ο βουλευτής Δωδεκανήσου και τ. υφυπουργός Πολιτισμού Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης κατέθεσε σχετική ερώτηση στο Κοινοβούλιο, την Πέμπτη 19 Οκτώβριου και απευθύνεται προς τον υπουργό Ψηφιακής διακυβέρνησης κ. Δημήτρη Παπαστεργίου.
Συμφώνως με την ερώτηση «οι υπάλληλοι που υπηρετούν στα πρακτορεία των ΕΛ.ΤΑ στον Αρχάγγελο, στη Λίνδο και στις Καλυθιές, έχουν λάβει εντολή να μεταφερθούν στο γραφείο των ΕΛ.ΤΑ Αφάντου μέχρι την Παρασκευή 20 Οκτωβρίου. Μάλιστα, προς κλείσιμο οδεύει και ένα αντίστοιχό πρακτορείο στην πόλη της Ρόδου. Αθροιστικά στο νησί της Ρόδου, σε περίπτωση υλοποίησης της πρόσφατης εντολής των ΕΛ.ΤΑ, θα έχουν κλείσει 5 γραφεία των σε σύνολο 16, σχεδόν δηλαδή το ένα στα τρία.
Η αγανάκτηση των κατοίκων του νησιού είναι δικαιολογημένη καθώς επαγγελματίες, συνταξιούχοι και μάλιστα υπερήλικες σε πολλές περιπτώσεις αλλά και απλοί πολίτες θα είναι αναγκασμένοι να διανύσουν έως και 80 χλμ. για να εξυπηρετηθούν.
Η κατάργηση σχεδόν του 1/3 των πρακτορείων των ΕΛ.ΤΑ σε ένα νησί που ο πληθυσμός του αυξήθηκε βάσει της τελευταίας απογραφής και σχεδόν το μισό χρόνο έχει αυξημένες ανάγκες λόγω τουρισμού, δημιουργεί τεράστια προβλήματα. Μάλιστα σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές με μικρή πληθυσμιακή πυκνότητα πρέπει να υπάρχει ειδική μέριμνα πόσο δε μάλλον για ακριτικές περιοχές, όπως τα Δωδεκάνησα. Αν προχωρήσει το κλείσιμο των πρακτορείων θα υπάρχουν χωριά, ειδικά στη νότια Ρόδο, που θα βρίσκονται μέχρι και 80 χλμ. από το κοντινότερο πρακτορείο των ΕΛΤΑ. Αξίζει να σημειωθεί πως τα ΕΛ.ΤΑ δεν είναι μια επιχείρηση με μοναδικό γνώμονα την κερδοφορία εις βάρος του κοινωνικού συνόλου, καθώς παραμένουν ακόμη στο Ελληνικό Δημόσιο που είναι και ο μοναδικός μέτοχος του Υπερταμείου, στο οποίο υπάγοντα τα Ταχυδρομεία και αυτό παρεμβαίνει δραστικά τόσο στον διορισμό των διοικήσεων όσο και σε αποφάσεις για μείζονες πολιτικές, όπως το κλείσιμο γραφείων».
Ο κ. Νικητιάδης ερωτά τον αρμόδιο υπουργό, γιατί η Διοίκηση των ΕΛΤΑ προχωρά σε τόσο αιφνιδιαστικές και τεράστιες αλλαγές σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, κλείνοντας τέσσερα πρακτορεία των ΕΛΤΑ στη Ρόδο, ένα στην πόλη και τρία στις περιοχές Αρχάγγελου, Λίνδου και Καλυθιών; προηγήθηκε διαβούλευση με τις τοπικές αρχές και αν ναι με ποιες και ποια τα αποτελέσματα; Εξετάζει η Κυβέρνηση την παρέμβαση στη Διοίκηση των ΕΛΤΑ και την ακύρωση της εν λόγω απόφασης του νέου κλεισίματος των αναφερομένων καταστημάτων ; Στηρίζει η Κυβέρνηση την διοίκηση των ΕΛΤΑ και την πολιτική του κλεισίματος δεκάδων ή και εκατοντάδων πρακτορείων των ΕΛΤΑ σε όλη την επικράτεια και ειδικότερα στην επαρχία και σε περιοχές δυσπρόσιτες, ορεινές, νησιωτικές και ακριτικές; Για ποιο λόγω δεν έχουν συνυπολογιστεί οι συνέπειες αυτής της εξέλιξης για χιλιάδες κατοίκους και επαγγελματίες απομακρυσμένων και ακριτικών περιοχών; Τα ΕΛΤΑ συνεχίζουν να αποτελούν μια δημόσια επιχείρηση με γνώμονα την εξυπηρέτηση και την προσφορά στο σύνολο της κοινωνίας ή μόνος σκοπός τους είναι να κρατήσουν μόνο τις αμιγώς κερδοφόρες δραστηριότητες στα μεγάλα αστικά κέντρα;
Σε σχετική δήλωση του για το συγκεκριμένο θέμα ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ και τ. υφυπουργός Πολιτισμού Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης αναφέρει : «Δυστυχώς η Κυβέρνηση συνεχίζει να αδιαφορεί για τα νησιά μας και αφήνει στο έλεος του Θεού τους κατοίκους των χωριών μας. Πρέπει επιτέλους να μπει ένα τέλος σε αυτή την πρακτική και σε αυτές τις πολιτικές. Τα ΕΛ.ΤΑ δεν ήταν και δεν μπορούν να γίνουν επιχείρηση για «μπίζνες». Τα ΕΛ.ΤΑ οφείλουν να υπηρετούν το δημόσιο Συμφέρον. Το ΠΑΣΟΚ και εγώ προσωπικώς θα αντισταθούμε σε αυτές τις παράλογες πρακτικές».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης.
Προ τον Υπουργό Ψηφιακής διακυβέρνησης κο Δημήτρη Παπαστεργίου
Θέμα: Κλείσιμο υποκαταστημάτων ΕΛΤΑ στη Ρόδο
Κύριε Υπουργέ,
Τις τελευταίες ημέρες συμφώνως με ενημέρωση μας, αποφασίστηκε από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ το κλείσιμο τριών γραφείων των ΕΛΤΑ στη Ρόδο. Συγκεκριμένα έχουν δοθεί εντολές στους υπηρετούντες υπαλλήλους (ένας ανά πρακτορείο), στα πρακτορεία στην περιοχή του Αρχάγγελου, της Λίνδου και στις Καλυθιές, μέχρι την Παρασκευή 11 η ώρα, μεταφερθούν στο πρακτορείο Αφάντου και κατ’ επέκταση να κλείσουν τα εν λόγω πρακτορεία από την ερχόμενη Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2023. Επιπροσθέτως, όπως ενημερώνομαι, προς κλείσιμο οδεύει και ένα πρακτορείο των ΕΛΤΑ εντός της πόλης της Ρόδου.
Η απόφαση αυτή έρχεται σε συνέχεια του κλεισίματος του συνεργαζόμενου γραφείου ΕΛΤΑ στο χωριό Μαλώνα, πριν λίγους μήνες, γραφείο που εξυπηρετούσε και άλλα κοντινά χωριά στη Μαλώνα. Αθροιστικώς τους τελευταίους μήνες, έχουν κλείσει 5 γραφεία των ΕΛΤΑ στην Ρόδο σε σύνολο 16, σχεδόν δηλαδή το ένα στα τρία.
Πέρα από τον μεγάλο αριθμό και τα ζητήματα που δημιουργούνται με την επιλογή σε μια νησιωτική περιοχή να κλείνουν το ένα στα τρία πρακτορεία των ΕΛΤΑ, πρέπει να επισημανθεί ότι μια τέτοια εξέλιξη θα οδηγήσει στην περαιτέρω απομόνωση των χωριών μας και της επαρχίας ειδικώς σε νησιωτικές και ακριτικές περιοχές. Δεδομένου του προβληματικού επαρχιακού δικτύου, των καιρικών επιβαρύνσεων ειδικώς κατά τους χειμερινούς μήνες, τον μεγάλο μέσο όρο ηλικίας των κατοίκων σε αυτές τις περιοχές, καταλαβαίνουμε όλοι ότι οι άνθρωποι αυτοί αντί να στηρίζονται από την πολιτεία, εγκαταλείπονται μέρα με τη μέρα. Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα πρέπει να εξυπηρετούνται άνθρωποι μεγάλης ηλικίας μεταξύ άλλων για τις συντάξεις τους. Αξίζει να επισημάνουμε ότι μόνο από το πρακτορείο Αρχάγγελου δίνονται αυτή τη στιγμή σε μηνιαία βάση 150 συντάξεις, πολλές εκ των οποίων όπως και ανάλογα δέματα μεταφέρονται από τον αρμόδιο υπάλληλο με το προσωπικό του όχημα, όπως συμβαίνει και με τα άλλα πρακτορεία. Επιπλέον τα συγκεκριμένα πρακτορεία εξυπηρετούν και εκατοντάδες ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις. Δεν προκαλεί έκπληξη πως εκτός από τους κατοίκους που αντιδράσανε με πρώτο το Τοπικό Συμβούλιο Αρχαγγέλου και τα τοπικά συμβούλια Λίνδου και Καλυθιών, αντέδρασαν και οι δύο τοπικοί Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, που αν και Κυβερνητικοί Βουλευτές που έδωσαν ψήφο εμπιστοσύνης στη σημερινή Κυβέρνηση, ενημερώθηκαν και αυτοί μέσα από τα τοπικά μέσα. Το γεγονός αυτό, εφόσον ευσταθεί και δεν υπήρξε πράγματι προγενέστερη ενημέρωση των τοπικών αρχών δημιουργεί εν τέλει σοβαρά ερωτήματα, αν η Κυβέρνηση για τόσο σοβαρά ζητήματα λαμβάνει υπόψη τη γνώμη των τοπικών κοινωνιών και τα ιδιαίτερα δεδομένα κάθε περιοχής ή λειτουργεί δια του «Αποφασίζομεν και διατάσσομεν» .
Για να υπάρχει ακριβής εικόνα των πραγμάτων, αξίζει να επισημάνουμε ότι με το κλείσιμο του πρακτορείου της Λίνδου το επόμενο κοντινότερο πρακτορείο των ΕΛΤΑ για τους κατοίκους και τους επαγγελματίες της περιοχής, είναι το πρακτορείο Αφάντου, σε απόσταση δηλαδή 40 χιλιομέτρων. Από το συγκεκριμένο πρακτορείο της Λίνδου εξυπηρετείται κατά βάση και η νότια Ρόδος. Το τελευταίο χωριό της Ρόδου, η Κατταβιά, απέχει από την Λίνδο 40 χλμ. Με το κλείσιμο του πρακτορείου της Λίνδου για να μεταβούν οι κάτοικοι της περιοχής σε αυτό της Αφάντου που είναι το αμέσως κοντινότερο, η απόσταση είναι 80 χλμ! Το πρακτορείο στο χωριό Γεννάδι, έχοντας μόνο έναν υπάλληλο, πρακτικά είναι αδύνατο να εξυπηρετήσει όλο αυτόν τον κόσμο, ειδικώς τους θερινούς μήνες με αποτέλεσμα όπως γίνετε αντιληπτό πολλοί πολίτες και επαγγελματίες να πρέπει να ταξιδέψουν 40 και 80 χλμ μακριά.
Υπενθυμίζουμε άλλωστε πως αν και η διοίκηση των ΕΛΤΑ υπάγεται στο ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ και πολύ πιθανό η Κυβέρνηση να αποφασίσει να αποσείσει από πάνω της ευθύνες, ο μοναδικός μέτοχος του ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟΥ είναι το Ελληνικό κράτος με βάση τον συστατικό του νόμο, 4389/2016 ενώ το ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ, διορίζει τις διοικήσεις των οργανισμών που διοικεί μεταξύ των οποίων και τα ΕΛΤΑ.
Δεδομένου ότι η κατάργηση σχεδόν του 1/3 των πρακτορείων των ΕΛΤΑ σε ένα νησί που ο πληθυσμός του αυξήθηκε σύμφωνα με την τελευταία απογραφή και σχεδόν το μισό χρόνο έχει αυξημένες ανάγκες λόγω των τεράστιων τουριστικών ροών
Δεδομένου ότι με το κλείσιμο των προαναφερθέντων πρακτορείων θα υπάρχουν χωριά ειδικά στη νότια Ρόδο που θα βρίσκονται μέχρι και 80 χλμ από το κοντινότερο πρακτορείο των ΕΛΤΑ
Δεδομένου ότι τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, καθώς ακόμη παραμένουν στο δημόσιο, δεν είναι ή τουλάχιστον δεν πρέπει να είναι μια επιχείρηση με μοναδικό γνώμονα την κερδοφορία εις βάρος του κοινωνικού συνόλου, αλλά τη στήριξη και όχι την ταλαιπωρία των ηλικιωμένων συμπολιτών μας και των αδυνάμων
Δεδομένου ότι μοναδικός μέτοχος του Υπερταμείου είναι το Ελληνικό Δημόσιο και αυτό παρεμβαίνει δραστικά τόσο στον διορισμό των διοικήσεων όσο και σε αποφάσεις για μείζονες πολιτικές
Δεδομένου ότι ειδικώς για τις νησιωτικές και ορεινές περιοχές, καθώς και για μη αστικές περιοχές με μικρή πληθυσμιακή πυκνότητα πρέπει να υπάρχει ειδική μέριμνα πόσο δε μάλλον για ακριτικές περιοχές
Ερωτάται ο Υπουργός;
1. Γιατί η Διοίκηση των ΕΛΤΑ προχωρά σε τόσο αιφνιδιαστικές και τεράστιες αλλαγές σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, κλείνοντας τέσσερα πρακτορεία των ΕΛΤΑ στην Ρόδο, ένα στην πόλη και τρία στις περιοχές Αρχάγγελου, Λίνδου και Καλυθιών ;
2. Έχει προηγηθεί διαβούλευση με τις τοπικές αρχές και αν ναι με ποιες και ποια τα αποτελέσματα;
3. Εξετάζει η Κυβέρνηση την παρέμβαση στην Διοίκηση των ΕΛΤΑ και την ακύρωση της εν λόγω απόφασης του νέου κλεισίματος των αναφερομένων καταστημάτων ;
4. Στηρίζει η Κυβέρνηση την διοίκηση των ΕΛΤΑ και την πολιτική του κλεισίματος δεκάδων ή και εκατοντάδων πρακτορείων των ΕΛΤΑ σε όλη την επικράτεια και ειδικότερα στην επαρχία και σε περιοχές δυσπρόσιτες, ορεινές, νησιωτικές και ακριτικές;
5. Για ποιο λόγo δεν έχουν συνυπολογιστεί οι συνέπειες αυτής της εξέλιξης για χιλιάδες κατοίκους και επαγγελματίες απομακρυσμένων και ακριτικών περιοχών;
6. Τα ΕΛΤΑ συνεχίζουν να αποτελούν μια δημόσια επιχείρηση με γνώμονα την εξυπηρέτηση και την προσφορά στο σύνολο της κοινωνίας ή μόνος σκοπός τους είναι να κρατήσουν μόνο τις αμιγώς κερδοφόρες δραστηριότητες στα μεγάλα αστικά κέντρα;