Τις τεράστιες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που σημειώθηκαν επί κυβερνήσεως της Ν.Δ. και την πλήρη ανυπαρξία πολιτικών και μέτρων για των περιορισμό τους φέρνει στη Βουλή ως επισπεύδον Βουλευτής ο Γιώργος Νικητιάδης. Την κοινή ερώτηση και το αίτημα κατάθεσης εγγράφων υπογράφουν επιπλέον 27 Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Η ερώτηση – αίτηση κατάθεσης εγγράφων κατατέθηκαν την Πέμπτη 11 Ιουλίου και απευθύνεται στους Υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστο Στυλιανίδη και Ανάπτυξης κ. Τάκη Θεοδωρικάκο.
Συμφώνως με το κείμενο της ερώτησης οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν εκτοξευτεί και η Κυβέρνηση είναι απλός παρατηρητής όπως άλλωστε και στο κύμα της ακρίβειας που μαστίζει τους πολίτες. Ο Έλληνας θέλει ένα ολόκληρο μισθό, για να πάει με την οικογένεια του ειδικώς σε νησιά του ανατολικού Αιγαίου όπως η Ρόδος, η Κως, η Νίσυρος, η Πάτμος, η Λέρος, η Κάσο, το Καστελόριζο, η Χίος, η Λέσβος και άλλα νησιά.
Πρόσφατη έρευνα της OnLine πλατφόρμας κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ferryroute.com η οποία σύγκρινε την εξέλιξη των τιμών από το 2019 μέχρι το 2024, περίοδος δηλαδή διακυβέρνησης της χώρας από τη Ν.Δ., οι τιμές των ναύλων έχουν αυξηθεί έως και 60%. Η τιμή για παράδειγμα ενός απλού εισιτήριου προς τα Χανιά αυξήθηκε από 49€ σε 79€, δηλαδή πάνω από 60%. Άλλη έρευνα δείχνει πως οι τιμές αυτές είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη. Για παράδειγμα στην διαδρομή Όσλο – Κοπεγχάγη που είναι οριακά μεγαλύτερη από την διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος, μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο ταξιδεύει με 696 όταν στην Ελλάδα για την αντίστοιχη διαδρομή το κόστος ανέρχεται σε 1105,50 ευρώ. Με άλλα λόγια στην Ελλάδα πληρώνουμε 58,8% ακριβότερα από ότι οι Βορειοευρωπαίοι για μια διαδρομή μάλιστα, οριακά έστω, μικρότερη!
Η Κυβέρνηση, που για μία ακόμη φορά ζει σε ένα παράλληλο σύμπαν, σε μία κατάσταση που η ίδια έχει δημιουργήσει, απαντάει με «nonpaper» στο οποίο υιοθετεί την γραμμή των ακτοπλόων περί ελάχιστων αυξήσεων και ψελλίζει μια προσχηματική κριτική για τις ενδονησιωτικές συνδέσεις και τις συνδέσεις με ταχύπλοα σκάφη στα οποία παραδέχεται διψήφιες αυξήσεις όπως για παράδειγμα 11,76% στη Μύκονο και 32,8% στην γραμμή Πάρος-Νάξος με ταχύπλοο. Ταυτοχρόνως η Ν.Δ. δεν λέει τίποτα για το γεγονός που ανέδειξε και ο τομέας Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ με πρόσφατη ανακοίνωση του, ότι οι τιμές στις ακτοπλοϊκές γραμμές τις μέρες που υπάρχει μόνο μια εταιρία σε μια γραμμή, οι τιμές αυξάνονται και τις μέρες που εισέρχεται και δεύτερη εταιρία στο δρομολόγιο οι τιμές ως δια μαγείας μειώνονται!
Την ίδια στιγμή που οι διεθνείς τιμές των καυσίμων μειώνονται, στην Ελλάδα οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αυξάνονται. Μήπως δεν φταίνε οι διεθνείς τιμές των καυσίμων αλλά η ολιγοπωλιακή διάρθρωση μιας αγοράς που ουσιαστικά ελέγχουν μόλις δύο εταιρίες;
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής με επιστολή του στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητάει έρευνα στον κλάδο της ακτοπλοΐας, συμφώνως με δημοσιεύματα. Το περιεχόμενο αυτής της επιστολής δεν δόθηκε ποτέ στη δημοσιότητα. Αξίζει να σημειωθεί πως η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει να ερευνήσει τον συγκεκριμένο κλάδο από τον Νοέμβριο του 2010. Τον δρόμο της απόκρυψης ενημέρωσης επέδειξε το Υπουργείο Ναυτιλίας και σε πρόσφατους ελέγχους που έκανε από 07/06/2024 έως και 16/06/2024. Όπως μας ενημερώνει με σχετικό ΔΤ, πραγματοποιήθηκαν από τις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές 377 έλεγχοι σε επιβατηγά και επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν επτά παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων για τις οποίες ποτέ δεν υπήρξε αναλυτική ενημέρωση. Επίσης το πολυδιαφημισμένο παρατηρητήριο τιμών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες αναμένεται εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο ενώ η Κυβέρνηση και παρά την πίεση του ΠΑΣΟΚ αρνείται να εξετάσει μια σειρά από μέτρα όπως την μείωση του ΦΠΑ, παρατηρητήριο στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και κρατική επιδότηση στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που κατοικούν στα νησιά μας έως ότου επανέλθουν οι τιμές στα επίπεδα του 2020.
Ο κ. Νικητιάδης και οι 27 Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ερωτούν τους αρμόδιους Υπουργούς.
1. Πότε θα λειτουργήσει το παρατηρητήριο τιμών στις ακτοπλοϊκές γραμμές και γιατί δεν έχει λειτουργήσει μέχρι σήμερα;
2. Γιατί δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα των πρόσφατων ελέγχων και των 7 παραβάσεων που εντόπισε το Υπουργείο;
3. Γιατί δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα η επιστολή του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού;
4. Ποιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής και του Υπουργείου Ανάπτυξης για να καταπολεμήσουν φαινόμενα αισχροκέρδειας στον κλάδο;
5. Πόσο έχουν αυξηθεί οι τιμές των εισιτηρίων τα τελευταία 5 χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας; Παρακαλούμε όπως μας δώσετε αναλυτικά στοιχεία ανά δρομολόγιο και τιμές τα τελευταία 5 χρόνια.
6. Σκοπεύει η Κυβέρνηση όπως προχωρήσει στον προσδιορισμό συντελεστών των στοιχείων του κόστους των μεταφορών καθώς και τα επίπεδα συνδεσιμότητας και ανεκτού ναύλου για τα νησιά;